مغز انسان پیچیده ترین عضو بدن است آناتومی مغز انسان شامل قسمت های مختلفی است که هر کدام عملکرد منحصر به فردی دارند در این مقاله قصد داریم تمام قسمت های مغز را شرح دهیم

آناتومی مغز انسان و عملکرد بخش‌های مختلف آن

مغز اندامی شگفت انگیز با وزن یک کیلوگرم و سیصد گرم است که تمام اعمال بدن را کنترل می کند، اطلاعات دریافتی از دنیای اطراف را تفسیر می کند و ماهیت ذهن و روح را نشان می دهد.

هوش، خلاقیت، احساسات و حافظه تنها بخشی از مواردی هستند که تحت کنترل مغز هستند. مغز که توسط جمجمه محافظت می شود از مغز، مخچه و مغز تشکیل شده است. ساقه مغز به عنوان یک مرکز احیا کننده عمل می کند که مغز و مخچه را به نخاع متصل می کند.

مغز اطلاعات را از طریق حواس لامسه، بینایی، بویایی، چشایی و شنوایی دریافت می کند. اطلاعات معمولاً از طریق چندین حواس به طور همزمان به مغز می رسد. مغز اطلاعات دریافتی را به گونه ای ترکیب می کند که به ما مربوط می شود و می توانیم اطلاعات را در حافظه ذخیره کنیم.

مغز تمام افکار، حافظه و گفتار، حرکات بازوها و پاها و عملکرد بسیاری از اعضای بدن را کنترل می کند. مغز همچنین نحوه واکنش ما به موقعیت‌های استرس‌زا (مانند امتحان، از دست دادن شغل یا بیماری) را با تنظیم ضربان قلب و تنفس تعیین می‌کند.

آناتومی مغز پیچیده است زیرا مغز ساختارها و عملکردهای پیچیده ای دارد. این عضو شگفت انگیز با دریافت، تفسیر و هدایت اطلاعات حسی در سراسر بدن به عنوان مرکز کنترل بدن عمل می کند. مغز و نخاع دو ساختار اصلی سیستم عصبی مرکزی هستند.

ساختار مغز انسان به سه قسمت اصلی یعنی مغز جلو، مغز میانی و مغز عقب تقسیم می شود. مغز ساختارهای مختلفی دارد که عملکردهای متفاوتی دارند. در صورت وجود مشکل در عملکرد مغز، افراد باید با یک متخصص مشورت کنند تا علت مشکل را دریابند و از عوارض بعدی جلوگیری کنند.

آناتومی مغز انسان

بخش های مغز انسان عبارتند از:

سیستم عصبی

جمجمه

مغز

لوب های مغز

قسمت عمیق مغز

اعصاب مغزی یا جمجمه ای

غشاهای مغز

بطن ها و مایع مغزی نخاعی

تامین خون

آناتومی مغز انسان

آناتومی مغز انسان

سیستم عصبی

سیستم عصبی به دو سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی تقسیم می شود. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع است. سیستم عصبی محیطی شامل اعصاب نخاعی است که از نخاع منشعب می شوند و اعصاب بینی که از مغز منشعب می شوند.

سیستم عصبی محیطی شامل اعصاب خودمختار (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) است که عملکردهای حیاتی بدن مانند تنفس، هضم، ضربان قلب و ترشح هورمون را کنترل می کنند.

جمجمه

جمجمه مسئول محافظت از مغز در برابر آسیب است. جمجمه از هشت استخوان تشکیل شده است که با بخیه به هم متصل شده اند. استخوان های جمجمه عبارتند از: استخوان های پیشانی، جداری، گیجگاهی، اسفنوئید، اکسیپیتال و اتموئید.

صورت از 14 استخوان به صورت دو طرفه تشکیل شده است که شامل فک، گونه ها، بینی، لب ها، اشکی، کانکا پایین بینی، چانه و تیغه بینی می شود.

مغز

بخش های مختلف مغز عبارتند از:

مغز از مغز قبلی می آید

مغز

مورد واتا انسفالیک

قشر یا پوسته مغز

بخش هایی از مغز انسان

بخش هایی از مغز انسان

لب قدامی مغز

مغز جلویی بزرگترین قسمت مغز است و از نیمکره راست و چپ تشکیل شده است. مغز جلویی عملکردهای اساسی مانند تشخیص حواس لامسه، بینایی و شنوایی و همچنین تفسیر گفتار، استدلال، احساسات، یادگیری و کنترل دقیق حرکت را انجام می دهد.

I-Siribilm

مخچه در زیر مغز جلویی قرار دارد. عملکرد مخچه هماهنگ کردن حرکات عضلانی، حفظ وضعیت بدن و تعادل است.

ساقه مغز

ساقه مغز شامل مغز میانی، پونز و مدولا است. ساقه مغز به عنوان یک مرکز رله ای عمل می کند که جلوی مغز و مخچه را به نخاع متصل می کند.

ساقه مغز مسئول بسیاری از اعمال خودکار مانند تنفس، ضربان قلب، دمای بدن، چرخه خواب و بیداری، بلع، سرفه، عطسه، استفراغ و بلع است. از 10 شریان جمجمه ای، 9 تای آنها از ساقه مغز منشا می گیرند.

مننژها یا قشر مغز

سطح جلوی مغز حالتی چین خورده دارد که به آن قشر مغز می گویند. 70 درصد از میلیاردها نورون مغز در قشر مغز قرار دارند. به دلیل وجود سلول های عصبی، قشر مغز به رنگ خاکستری و قهوه ای در آمده است و به همین دلیل به آن قسمت خاکستری مغز می گویند.

در زیر قشر مغز فیبرهای اتصال طولانی بین نورون هایی به نام آکسون وجود دارد که ماده سفید مغز را تشکیل می دهند.

خیر

نیمکره های مغزی دارای شکاف های مشخصی هستند که مغز را به حفره های مختلف جدا می کند. هر نیمکره مغز شامل لوب های پیشانی، لوب های تمپورال، لوب های تمپورال و لوب های تمپورال است. هر بخش به بخش های دیگر تقسیم می شود و هر بخش وظیفه خاصی دارد.

خوب است بدانید که هر لوب مغز به تنهایی عمل نمی کند. رابطه بسیار پیچیده ای بین لوب های مغز و بین نیمکره راست و چپ مغز وجود دارد.

قسمت های عمیق تر مغز

عمیق ترین قسمت های مغز عبارتند از:

هیپوتالاموس

غده هیپوفیز

صنوبر تمیز

اون لاموسا

نادی باسلی

سیستم لیمبیک

هیپوتالاموس

هیپوتالاموس در بطن سوم مغز قرار دارد. این مسئول کنترل سیستم ارادی بدن است. هیپوتالاموس رفتارهایی مانند گرسنگی، تشنگی، خواب و پاسخ جنسی را کنترل می کند. هیپوتالاموس همچنین دمای بدن، فشار خون، خلق و خو و ترشح هورمون را تنظیم می کند.

هیپوفیز

غده هیپوفیز در یک حفره استخوانی کوچک در پایه جمجمه به نام زین ترکی قرار دارد. غده هیپوفیز از طریق ساقه هیپوفیز به هیپوتالاموس متصل می شود. غده هیپوفیز که به عنوان غده اصلی نیز شناخته می شود، تنظیم کننده سایر غدد درون ریز بدن است.

غده هیپوفیز هورمون هایی ترشح می کند که رشد جنسی را تنظیم می کند، رشد ماهیچه ها و استخوان ها را افزایش می دهد، به استرس پاسخ می دهد و با بیماری ها مبارزه می کند.

غده پینه آل

غده صنوبری در پشت بطن سوم قرار دارد. غده صنوبری با ترشح ملاتونین به تنظیم ساعت داخلی و ریتم شبانه روزی بدن کمک می کند. غدد جنسی نیز در رشد جنسی نقش دارد.

تالاموس

تالاموس به عنوان یک مرکز رله برای تمام اطلاعاتی که به قشر مغز می رسد و می رود عمل می کند. تالاموس همچنین در درک درد، توجه، هوشیاری و حافظه نقش دارد.

گره های پایه

سیستم عصبی مرکزی شامل هسته دمی، پوسته و رنگ پریدگی است. این هسته ها با مغز کار می کنند تا حرکات ظریف مانند دست را هماهنگ کنند.

سیستم لیمبیک

سیستم لیمبیک مرکز احساسات، یادگیری و حافظه است. سیستم لیمبیک شامل شکنج سینگوله، هیپوتالاموس، آمیگدال (مرکز عاطفی) و هیپوکامپ است.

اعصاب مغزی یا جمجمه ای

مغز توسط دستگاه گوارش و 12 جفت عصب جمجمه ای به بدن متصل است.این 20 عصب جمجمه ای شنوایی، حرکات چشم، حالات چهره، حس چشایی، بلع و حرکت عضلات دهان، گردن، شانه ها را کنترل می کنند. و زبان از مغز برخاسته اند. آغاز

مننژها

مغز و نخاع توسط سه لایه بافت به نام مننژ محافظت و محافظت می شوند. سطوح مغز از بیرونی به درونی عبارتند از:

شما خشک هستید

تار عنکبوت

نرم

تو سخت هستی

دورا ماتر یک پوسته قوی و سخت در داخل جمجمه است. سخت شامه از دو لایه به نام لایه های سطحی و عمیق تشکیل شده است که فقط برای تشکیل سینوس های وریدی به هم متصل و جدا می شوند.

دورا انحنا و چین کمی دارد. دو نوع چین های دورال وجود دارد: چین مخچه ای و مغز داسی شکل. داسی مغزی نیمکره چپ و راست مغز را از هم جدا می کند. و تمپان مخچه جلوی مغز را از مخچه جدا می کند.

لایه عنکبوتیه

لایه عنکبوتیه یک لایه تار عنکبوت نازک است که کل مغز را می پوشاند. تار عنکبوت از بافت الاستیک ساخته شده است. فضای بین دورا و لایه عنکبوتیه را فضای ساب دورال یا ساب دورال می نامند.

نرم تو

بافت نرم تمام چین های سطح مغز را می پوشاند. بافت های نرم حاوی بسیاری از رگ های خونی هستند که به قسمت های عمیق مغز می رسند. فضای بین بافت نرم و بافت عنکبوتیه را فضای زیر عنکبوتیه می گویند. فضای زیر عنکبوتیه فضایی است که حاوی مایع مغزی نخاعی است و مغز را می پوشاند.

بطن ها و مایع مغزی نخاعی

مغز حاوی حفره هایی است که با مایع مغزی نخاعی به نام حفره پر شده است. در داخل بطن ساختار پیچیده ای به نام شبکه مشیمیه وجود دارد که مایع مغزی نخاعی شفاف و بی رنگ تولید می کند. مایع مغزی نخاعی به طور مداوم در گردش است و به جذب و پر شدن ادامه می دهد.

لینک منبع: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-متخصص-مغز-و-اعصاب-شیراز