همانطور که می دانید، ارتباط موثر شامل نوشتن است، خواندن این به چهار مهارت نیاز دارد: صحبت کردن و گوش دادن. مهمترین آنها مهارت شنیدن و نوشتن است. آموزش مهارت های خواندن و صحبت کردن بسیار رایج است.

در این مقاله 4 گروه از ویژگی های شنوندگان خوب آیتم ساز رادیو و موثر و 6 سطح مختلف شنیداری را در نتیجه یک مطالعه علمی دانشگاه هاروارد به شما معرفی می کنم.

گوش دادن یکی از مهم ترین مهارت های ارتباطی است که شامل فرآیندهای شناختی پیچیده مانند درک و تفسیر پیام ها، فرآیندهای موثر مانند داشتن انگیزه توجه و فرآیندهای رفتاری مانند نمایش پاسخ های کلامی و غیرکلامی است. به عبارت دیگر برای اینکه شنونده خوبی باشیم باید به نکاتی توجه کنیم. در مورد ارتباط دریافت شده چه فکر می کنیم، چه احساسی نسبت به آن ارتباط و محتوای گفتگو داریم و در طول فرآیند و در نتیجه گفتگو چه خواهیم کرد.

یک شنونده خوب چیست؟

در مقاله ای که در هاروارد بیزینس ریویو منتشر شده است، آقای جک زنگر و جوزف فولکمن می گویند که اکثر مردم فکر می کنند که یک شنونده خوب سه کار را انجام می دهد:

1 وقتی دیگران صحبت می کنند ساکت هستند.

2- نشان دادن حالات چهره و عبارات مثبت (مممم)، نشان می دهد که به آنچه گفته می شود توجه دارد.

3- در واقع قابلیت تکرار کلمات گفتاری را دارد.

در واقع، توصیه‌های شنیداری مدیریت نشان می‌دهد که آنها شنوندگان را تشویق می‌کنند که سکوت کنند، سر به نشانه تایید تکان دهند، و از جملات تاکیدی کلامی مانند MQM برای تشویق گوینده استفاده کنند و در نهایت گوینده جملات و کلمات را با عباراتی مانند اجازه دهید ببینم را تکرار می‌کند. خیلی خوب متوجه منظورت شدم، گفتی...» اصرار کردند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهد که برای یک شنونده خوب، باید خیلی بیشتر از این ویژگی ها داشته باشید.

تجزیه و تحلیل بر روی داده های یک برنامه توسعه برای بهبود کیفیت رهبری با حضور 3492 مدیر انجام شد. در بخشی از این تجزیه و تحلیل، برخی از افراد به عنوان بهترین شنوندگان (5 درصد برتر لیست) شناسایی شدند و در نهایت داده های آنها با داده های جمع آوری شده از افراد دیگر مقایسه شد. نتایج این مطالعه 20 تفاوت اصلی بین شنوندگان عالی و متوسط ​​را شناسایی کرد و در نهایت به چهار گروه از ویژگی های شنوندگان خوب رسید.

چهار ویژگی یک شنونده خوب برای گوینده متن احساسی:

1- خوب گوش دادن بهتر از ساکت بودن در حالی که دیگران در حال صحبت هستند.

همانطور که مردم متوجه شده اند، شنونده خوب کسی است که مرتباً سؤالاتی می پرسد که درک و بینش را نشان می دهد. این سوالات به آرامی دانش و فرضیات قدیمی را به چالش می کشند، اما مطمئن شوید که سوالات به گونه ای پرسیده می شوند که مفید باشند. ساکت ماندن و تکان دادن سر، طرف مقابل را متقاعد نمی‌کند که دارید گوش می‌دهید، اما پرسیدن سؤالات خوب این پیام را به گوینده می‌فرستد که نه تنها گوش می‌دهید، بلکه آنقدر مطالب را درک می‌کنید که مشتاق هستید. برای یادگیری بیشتر اطلاعات؟ گوش دادن مؤثر، یک ارتباط دو طرفه است نه یک طرفه «گوینده در مقابل شنونده». یک بحث خوب یک گفتگوی فعال است.

2- خوب گوش دادن شامل ارتباطی است که باعث ایجاد اعتماد در فرد می شود.

یک شنونده خوب مکالمه را به یک تجربه مثبت برای طرف مقابل تبدیل می کند. اگر شنونده منفعل یا انتقادی باشد، این وضعیت رخ نمی دهد. یک شنونده خوب احساس حمایت و اعتماد را به گوینده منتقل می کند. یک شنونده خوب فضای امنی را برای تبادل نظر و گفتگو ایجاد می کند، جایی که سوالات و تفاوت ها آزادانه مورد بحث قرار می گیرند.

3- خوب گوش دادن یک قرارداد همکاری است.

به این ترتیب گفتگوها و تعاملات بازخورد دو طرفه است، بنابراین هیچ یک از طرفین نسبت به نظرات طرف مقابل حالت تدافعی نمی گیرند. برعکس، شنونده ضعیف در گفتگو به دنبال رقابت است و فقط به افشای اشتباهات طرف مقابل می اندیشد و از سکوت برای آماده شدن برای حمله بعدی استفاده می کند. این می تواند شما را مناظره کننده خوبی کند نه شنونده خوبی. یک شنونده خوب می‌تواند نظرات را زیر سوال ببرد و با آن‌ها مخالفت کند، اما تأثیری که از طرف مقابل می‌گذارند، به جای اینکه بخواهند در مناظره پیروز شوند، کمکی است.

4- شنونده خوب تمایل به پیشنهاد دارد.

گوش دادن خوب همیشه شامل بازخورد است و به گونه ای ارائه می شود که برای دیگران قابل قبول باشد و جایگزین هایی ارائه دهد. شاید شنیده باشید که می گویند فلانی از اول به بحث توجه نکرد، ناگهان آمد و خواست مشکل را حل کند. این مورد به ما می گوید که مشکل اصلی خود پیشنهاد نیست، بلکه توانایی انجام آن است. ما همچنین از پیشنهادات افرادی که معتقدیم به بحث های خوبی گوش داده اند، استقبال می کنیم. کسانی که از ابتدای بحث سکوت کرده اند و ناگهان با پیشنهاد وارد بحث شده اند و یا کسانی که از خود دفاع کرده اند یا انتقاد کرده اند، گویا هیچ کدام حق پیشنهاد ندارند.

اگرچه بسیاری از ما فکر می کنیم که یک شنونده خوب مانند یک اسفنج است و حرف های طرف مقابل را جذب می کند، در واقع این یافته ها نشان می دهد افرادی که با دقت گوش می دهند ترامپولین را دوست دارند. به جای اینکه افکار و انرژی شما را از بین ببرند، تفکر شما را تقویت و شفاف می کنند. آنها نه تنها با پذیرش کلمات بلکه با حمایت قوی از شما احساس راحتی می کنند. این به شما امکان می دهد مانند یک جامپر ترامپولین بالا و پایین بپرید.

سطوح مختلف گوش دادن

البته سطوح مختلف گوش دادن وجود دارد. همه مکالمات به سطح بالایی از گوش دادن نیاز ندارند، اما بسیاری از آنها از مهارت های گوش دادن و توجه سود می برند.

- سطح 1: شنونده در این فضا فضای امنی برای بیان مسائل دشوار، پیچیده یا احساسی ایجاد می کند.

- مرحله دوم: شنونده تمام عوامل حواس پرتی مانند گوشی و لپ تاپ را کنار می گذارد و روی گروه دیگر تمرکز می کند.

و به خوبی آن را زیر نظر دارند. این نه تنها بر نحوه درک شما به عنوان یک شنونده تأثیر می گذارد، بلکه بلافاصله بر رفتار و احساسات درونی گوینده تأثیر می گذارد.

- سطح سه: شنونده به دنبال چیزی است که گوینده می گوید. او ایده‌ها را انتخاب می‌کند، سؤال می‌پرسد و مشکلات را دوباره حل می‌کند تا مطمئن شود موضوع را درست می‌فهمد.

سطح 4: شنونده نشانه های غیرکلامی مانند حالات چهره، میزان تعریق، سرعت تنفس، حرکات دست و بدن، حالت نشستن یا ایستادن و تعداد بیشماری نشانه های غیرکلامی ظریف دیگر را مشاهده می کند. تخمین زده می شود که 80 درصد از روابط و اطلاعات رد و بدل شده شامل این علائم و نشانه های غیر کلامی است. شاید عجیب به نظر برسد، اما ما با چشم و گوش خود می شنویم.

سطح 5: شنونده به طور فزاینده ای احساسات و احساسات طرف مقابل را در مورد موضوع مورد بحث درک، تشخیص و تصدیق می کند و یک شنونده خوب با این احساسات به روشی حمایتی و بدون قضاوت برخورد می کند.

- سطح ششم: شنونده سوالاتی می پرسد که مقاصد طرف مقابل را روشن می کند و به او کمک می کند از منظر جدیدی به مسئله نگاه کند. این سوالات ممکن است حاوی ایده ها و افکار مفید مرتبط با موضوع باشد. با این حال، یک شنونده خوب هرگز مشکل خود را به گونه ای طرح نمی کند که به موضوع اصلی بحث تبدیل شود.

در واقع، هر سطح در سطح دیگری ساخته می شود. بنابراین، برای مثال، اگر به دلیل ارائه راه‌حل‌ها به جای گوش دادن مورد انتقاد قرار می‌گیرید، ممکن است به این معنا باشد که باید به سطح دیگری بروید (مانند حذف عوامل حواس‌پرتی یا همدلی). سپس پیشنهادات درخواستی شما پذیرفته می شود.

شنونده خوب بودن یک مهارت یک شبه نیست، به تلاش مستمر و علاقه صادقانه به دیگران نیاز دارد. اما این یک مهارت است که باید یاد گرفت.